צלילת ברווז ותנועה מתחת למים
מאמר זה יסקור את שתי טכניקות התנועה העיקריות המשמשות צוללים חופשיים. חשוב לציין כי תנועה מתחת לפני המים איננה מדע מדוייק וכי בסופו של דבר, כל צולל חופשי מפתח את הטכניקה שלו לתנועה מתחת לפני המים.
באופן כללי
בין אם הנכם משתמשים בזוג סנפירים או בחד סנפיר, תנועת הרגליים במים צריכה להיות רחבה ככל האפשר ואיטית יחסית על מנת לנצל ביעילות את אורכם ושטחם של הסנפירים. יש להמנע מתנועות מיותרות עם חלקי הגוף שאינם קשורים להנעת הסנפירים (ידיים, ראש וכו.) בכדי לשמר חמצן וכדי לא לפגום בזרימות הגוף במים (לא לייצר התנגדות למים). יש להמנע בכל מחיר מביצוע תנועות חדות מתחת לפני המים, תנועות חדות עלולות לגרום לפעילות מואצת של הלב ובכך לגרום לזרימת דם מהירה אשר בתורה גורמת לבזבוז חמצן יקר ולסיום מוקדם של הצלילה.
צלילת ברווז
בכדי לחדור את פני המים ביעילות מירבית בתחילת הצלילה החופשית, עלינו לבצע "צלילת ברווז" - כלומר - להטות את גופינו לזווית של 90 מעלות לפני המים. כשאנו עושים זאת, שטח הפנים של הגוף קטן והוא מחליק אל תוך המים, רגלינו נשארות מחוץ למים ומשקלן דוחף את הגוף אל תוך המים עד שכל גופינו נמצא מתחת לפני המים. ניתן להיעזר בתנועת ידיים בכדי למשוך את הגוף אל תוך המים במידה ומשקלן של הרגליים אינו מספיק.
תנועה מתחת לפני המים
ישנן שתי טכניקות עיקריות לתנועה מתחת לפני המים;
1. שימוש בשתי הרגליים - כשכל אחת זזה לכיוון המנוגד של השניה בתנועה רחבה ליצירת צורה כדורית. בטכניקה זו דרוש תאום מושלם בין שתי הרגליים ליצירת תנועה חסכונית בכח שריר ובחמצן - כלומר - על שתי הרגליים לזוז בצורה "סימטרית" - עליהן להיות במרחק שווה ממרכז הגוף בכל זמן נתון. על הצולל המשתמש בטכניקה זו להטות את גופו בזווית קלה לצד המנוגד לרגל הנמצאת במצב מורם (מעל גובה הגב) בכל תנועה להגברת יעילות התנועה במים.
2. שימוש בכל הגוף כבשוט כשהסנפירים או החד סנפיר מהווים את קצהו המצליף במים (דולפין). בכדי להשתמש בטכניקה זו בצורה יעילה, על הצולל החופשי ליצור תנועה החל מקצה ראשו ועד לקצה סנפיריו - התנועה מתחילה בראש ומגיעה עד איזור הבטן, משם היא מופנת בכח רב אל הסנפירים אשר משתמשים בכח זה בכדי להצליף במים ולהזיז את הצולל החופשי קדימה. חשוב להדגיש כי על כל תהליך ההצלפה להתבצע ללא כיווץ שרירים מיותרים, למעשה על גופו של הצולל החופשי להיות רפוי לחלוטין ורק "להעביר" את התנועה אל הרגליים, מבלי לעצור אותה בדרך - חשוב לכופף את הברכיים בכדי לאפשר את מעבר התנועה מפלג הגוף העליון אל הסנפירים. שימוש בטכניקה זו בצורה יעילה דורש תרגול רב.
צלילה חופשית - צפה בווידאו
לקוחותינו מספרים
נהנתי מאד מהקורס ואני מעריכה מאד את כל ההשקעה וההדרכה האישית :-)
מירב, תל-אביב
היה כיף מאד. חוויה של פעם בחיים ועזר לשפר מאד הישגים בתחום הצלילה החופשית
נועם, חולון
ראשית והכי חשוב, נהנתי מאד! בעיקר מאחר וזה הקורס הראשון שאני עובר בתחום, למדתי המון על הדרך הנכונה להתאמן ולשדרג את עצמי. לפני שהגעתי צללתי עמוק - אך בשיטות לא נכונות. היום, בעומק של 28 מטרים הרגשתי נינוח ואף חשתי צורך להעמיק. קטונתי, תודה רבה.
אדר, חיפה