צלילת ברווז ותנועה מתחת למים
מאמר זה יסקור את שתי טכניקות התנועה העיקריות המשמשות צוללים חופשיים. חשוב לציין כי תנועה מתחת לפני המים איננה מדע מדוייק וכי בסופו של דבר, כל צולל חופשי מפתח את הטכניקה שלו לתנועה מתחת לפני המים.
באופן כללי
בין אם הנכם משתמשים בזוג סנפירים או בחד סנפיר, תנועת הרגליים במים צריכה להיות רחבה ככל האפשר ואיטית יחסית על מנת לנצל ביעילות את אורכם ושטחם של הסנפירים. יש להמנע מתנועות מיותרות עם חלקי הגוף שאינם קשורים להנעת הסנפירים (ידיים, ראש וכו.) בכדי לשמר חמצן וכדי לא לפגום בזרימות הגוף במים (לא לייצר התנגדות למים). יש להמנע בכל מחיר מביצוע תנועות חדות מתחת לפני המים, תנועות חדות עלולות לגרום לפעילות מואצת של הלב ובכך לגרום לזרימת דם מהירה אשר בתורה גורמת לבזבוז חמצן יקר ולסיום מוקדם של הצלילה.
צלילת ברווז
בכדי לחדור את פני המים ביעילות מירבית בתחילת הצלילה החופשית, עלינו לבצע "צלילת ברווז" - כלומר - להטות את גופינו לזווית של 90 מעלות לפני המים. כשאנו עושים זאת, שטח הפנים של הגוף קטן והוא מחליק אל תוך המים, רגלינו נשארות מחוץ למים ומשקלן דוחף את הגוף אל תוך המים עד שכל גופינו נמצא מתחת לפני המים. ניתן להיעזר בתנועת ידיים בכדי למשוך את הגוף אל תוך המים במידה ומשקלן של הרגליים אינו מספיק.
תנועה מתחת לפני המים
ישנן שתי טכניקות עיקריות לתנועה מתחת לפני המים;
1. שימוש בשתי הרגליים - כשכל אחת זזה לכיוון המנוגד של השניה בתנועה רחבה ליצירת צורה כדורית. בטכניקה זו דרוש תאום מושלם בין שתי הרגליים ליצירת תנועה חסכונית בכח שריר ובחמצן - כלומר - על שתי הרגליים לזוז בצורה "סימטרית" - עליהן להיות במרחק שווה ממרכז הגוף בכל זמן נתון. על הצולל המשתמש בטכניקה זו להטות את גופו בזווית קלה לצד המנוגד לרגל הנמצאת במצב מורם (מעל גובה הגב) בכל תנועה להגברת יעילות התנועה במים.
2. שימוש בכל הגוף כבשוט כשהסנפירים או החד סנפיר מהווים את קצהו המצליף במים (דולפין). בכדי להשתמש בטכניקה זו בצורה יעילה, על הצולל החופשי ליצור תנועה החל מקצה ראשו ועד לקצה סנפיריו - התנועה מתחילה בראש ומגיעה עד איזור הבטן, משם היא מופנת בכח רב אל הסנפירים אשר משתמשים בכח זה בכדי להצליף במים ולהזיז את הצולל החופשי קדימה. חשוב להדגיש כי על כל תהליך ההצלפה להתבצע ללא כיווץ שרירים מיותרים, למעשה על גופו של הצולל החופשי להיות רפוי לחלוטין ורק "להעביר" את התנועה אל הרגליים, מבלי לעצור אותה בדרך - חשוב לכופף את הברכיים בכדי לאפשר את מעבר התנועה מפלג הגוף העליון אל הסנפירים. שימוש בטכניקה זו בצורה יעילה דורש תרגול רב.
צלילה חופשית - צפה בווידאו
לקוחותינו מספרים
מדריך מאד מקצועי, יכולת מטודית ורטורית גבוהה, יכולת להעביר תכנים והסברים גבוהה ביותר, סבלנות, הקשבה לתלמיד, נותן מוטיבציה לתלמיד להתקדם ולהתגבר על מחסומים פסיכולוגיים
איתן, ביה"ס שדה, אילת
כידוע ההבדל מהרגע הראשון של הקורס (פחדתי מהמים ומהכל...) ועד לרגע הסיום (לרדת לשמונה מטר ולשחות 30 מטרים דינאמי) הוא מדהים בעיני. נהנתי מכל רגע! תודה רבה לכם! ואני אחזור כדי להתאמן לעומק
הילי, תל-אביב
הקורס תרם לי רבות הן מבחינת ידע, שיפור יכולת והביטחון העצמי. בהחלט מהנה ושווה. תודה!
בני, נהריה